Πέμπτη 9 Μαΐου 2019

Διατάραξη της ηρεμίας των ανθρώπων.



Πού οφείλεται η διατάραξη της ηρεμίας ενός ανθρώπου ;
Ανάλυση και τρόπος αντιμετώπισης

  Το θέμα της συγκεκριμένης έρευνας  σχετίζεται με τα αίτια που διαταράσσουν την ηρεμία ενός ανθρώπου. Ακόμη, έγινε προσπάθεια να αναλυθούν τα αίτια αυτά αλλά και να αναζητηθούν τρόποι αντιμετώπισης.
  Οι έφηβοι καλούνται  να αυτοπροσδιοριστούν και να χτίσουν  έναν ισχυρό συναισθηματικό κόσμο ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ενήλικης ζωής. Στη σημερινή εποχή όσοι διανύουν την περίοδο της εφηβείας  έχουν να αντιμετωπίσουν αρκετά προβλήματα.Ένα από αυτά είναι η διατάραξη ή απώλεια της ηρεμίας τους. Κύριος σκοπός της έρευνας αυτής ήταν να διαπιστωθεί ποιοι παράγοντες προκαλούν  αυτό το γεγονός. Η οικογένεια ,οι φίλοι ,κάποιο συναίσθημα και η απώλεια κάποιου αγαπημένου αντικειμένου  αποτελούν παράγοντες απώλειας ηρεμίας των νέων.
 Ακόμη, προτάθηκαν από τους ερωτηθέντες τρόποι ανάκτησης ψυχικής ηρεμίας . Επίσης, η έρευνα αυτή συμβάλλει και στην εύρεση του καταλληλότερου τρόπου βοήθειας που μπορεί να προσφέρει η οικογένεια και το κοντινό περιβάλλον για να υποστηρίξει τον έφηβο.
  Η διαδικασία που ακολουθήθηκε περιελάμβανε την σύνταξη ενός ερωτηματολογίου με τίτλο «Πού οφείλεται η διατάραξη της ηρεμίας ενός ανθρώπου. Ανατυπώθηκε σε τόσα αντίγραφα όσα και τα άτομα που πήραν μέρος.Τα άτομα επιλέχθηκαν τυχαία και στο παρελθόν  δεν είχαν πάρει μέρος σε έρευνα παραπλήσιου θέματος. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Η Α! ομάδα αποτελούνταν από 52 μαθητές ηλικίας  14-15 ετών και η Β! ομάδα αποτελούνταν από 49 μαθητές ηλικίας 17-18 ετών.
Ύστερα από άδεια της Γυμνασιάρχισσας  του 4ου γυμνασίου Σερρών και του Λυκειάρχη του 4ου ΓΕΛ Σερρών  το ερωτηματολόγιο μοιράστηκε στους μαθητές των τμημάτων Γ1,Γ5 και Γ6 του γυμνασίου και στα τμήματα Γ2 και Γ4 του λυκείου. Τέλος τα ερωτηματολόγια συγκεντρώθηκαν και μελετήθηκαν.
Τα συμπεράσματα ήταν έτοιμα για ανακοίνωση.
Στην πρώτη ερώτηση « Χάνεις εύκολα την ηρεμία σου;» απάντησαν θετικά 35 μαθητές της Α ομάδας και 30 της Β ομάδας και αρνητικά 17 μαθητές της Α ομάδας και 9 της Β ομάδας. Οι απαντήσεις τους φανερώνουν ότι οι μαθητές και των δύο ομάδων ταράζονται εύκολα.



Στη δεύτερη ερώτηση «Αυτό προκύπτει από συγκρούσεις με την οικογένεια ή με φίλους;» 23 μαθητές της Α ομάδας και 30 της Β απάντησαν πως η οικογένεια διαταράσσει την ηρεμία τους ενώ 27 από την πρώτη ομάδα και 19 από τη Β απάντησαν πως οι φίλοι ευθύνονται για την απώλεια της ηρεμίας τους.

 Διαπιστώνουμε  πως στους μαθητές ηλικίας 14-15 ετών  η συχνότερη αιτία της απώλειας ηρεμίας είναι οι φίλοι, ενώ για τους μαθητές ηλικίας 17-18 είναι η οικογένεια.
  Στην τρίτη ερώτηση «Διαταράχθηκε η ηρεμία σου από συναίσθημα που βίωσες;» 38 μαθητές από την ηλικιακή ομάδα 14-15 απάντησα «ΝΑΙ» ενώ 12 της ίδιας ομάδας «ΟΧΙ». Ίδιος  αριθμός μαθητών από την ηλικιακή ομάδα  17-18 απάντησαν θετικά ενώ μόνο 5 μαθητές της ομάδας αυτής απάντησαν «ΟΧΙ». Από αυτή την ερώτηση συμπεραίνουμε πως τα συναισθήματα αναστατώνουν τους μαθητές οι οποίοι καλούνται να τα αντιμετωπίσουν.

Στην 4η ερώτηση «Ποιος εσωτερικός παράγοντας σε αναστατώνει συχνότερα;»  η απάντηση «ΘΥΜΟΣ» κυριάρχησε  στους 28  μαθητές της Α ομάδας και στους 22 της Β ομάδας.Ακολούθησε η «ΘΛΙΨΗ»  ως απάντηση η οποία επιλέχθηκε από 6 μαθητές της Α ομάδας  και από 8 της Β ομάδας. Στην συνέχεια  7 μαθητές της ηλικιακής ομάδας  14-15 απάντησαν «ΖΗΛΙΑ» ενώ την ίδια απάντηση έδωσαν μόνο 4 της ηλικιακής ομάδας 17-18. Κανένας μαθητής δεν έδωσε ως απάντηση τον «ΦΘΟΝΟ» ενώ κάτι «ΑΛΛΟ» απάντησαν 6  και 8 μαθητές από την Α και Β ομάδα αντίστοιχα.


  Οι απαντήσεις των ερωτηθέντων μας βοηθούν να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι το συναίσθημα που  τους αναστατώνει συχνότερα ανεξαρτήτως ηλικίας είναι ο  «ΘΥΜΟΣ».

   Στην 5η ερώτηση «Ποια από τις παρακάτω περιπτώσεις απώλειας ηρεμίας είναι συχνότερη για σένα;» την πρώτη προτίμηση και στις δύο ομάδες έλαβε η απάντηση «ΤΙΠΟΤΑ»  με 26 μαθητές και 19 από την Α και Β ομάδα αντίστοιχα ,ακολουθώντας η «ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ» με 14 ΚΑΙ 8 μαθητές από την Α και τη Β ομάδα, η «ΚΡΙΣΗ ΠΑΝΙΚΟΥ» με 4 μαθητές από την ηλικιακή ομάδα 14-15και 15 μαθητές από τη ηλικιακή ομάδα 17-18 και τελευταία έρχεται η επιλογή «ΕΙΔΙΚΕΣ ΦΟΒΙΕΣ» με 5 μαθητές της Α ομάδας  και 7 μαθητές της Β ομάδας.


Όπως φαίνεται και από τα διαγράμματα η επιλογή «ΤΙΠΟΤΑ» ήταν η επικρατέστερη και στις δύο ηλικιακές ομάδες ,ενώ για την ομάδα Α ακολουθούσε η «ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ» και για την ηλικιακή ομάδα 17-18 η «ΚΡΙΣΗ ΠΑΝΙΚΟΥ».
Στην 6η ερώτηση «Η απώλεια ενός αγαπημένου αντικειμένου είναι ικανή να σε αναστατώσει;» οι μαθητές της ομάδας Α έδωσαν 42 θετικές και 8 αρνητικές απαντήσεις, ενώ από τους μαθητές της ομάδας Β οι 41 απάντησαν θετικά και οι 8 αρνητικά.

   Είναι φανερό ότι η απώλεια ενός αγαπημένου αντικειμένου προκαλεί την ίδια αναστάτωση στους μαθητές και των δύο ηλικιακών ομάδων.
   Στην 7η και τελευταία ερώτηση όπου ζητούνταν από τους μαθητές να τσεκάρουν  με σειρά προτεραιότητας τους τρόπους που τους βοηθούν να ηρεμήσουν οι απαντήσεις ήταν οι ακόλουθες.24  μαθητές της ομάδας Α και 18 της ομάδας Β επέλεξαν «ΝΑ ΑΚΟΥΝ ΜΟΥΣΙΚΗ».  16 μαθητές της ομάδας Α και 15 της ομάδας Β τσέκαραν την επιλογή «ΝΑ ΚΑΘΙΣΕΙΣ ΜΟΝΟΣ ΣΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ». Ακολούθησε η επιλογή «ΝΑ ΠΑΣ ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ» από 4 και 6 μαθητές των αντίστοιχων ομάδων Α και Β. Οι τελευταίες τρεις επιλογές ήταν «ΝΑ ΤΗΛΕΦΩΝΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΝΑΝ ΦΙΛΟ» με ισάριθμους μαθητές (2) και από τις δύο ομάδες, «ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΚΛΕΙΣΤΑ ΜΑΤΙΑ-ΒΑΘΙΕΣ ΑΝΑΠΝΟΕΣ» που επιλέχθηκε από 1 μαθητή της Α ομάδας και 4 μαθητές της Β ομάδας  και η επιλογή «ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΟΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΣΑΙ ΧΑΜΗΛΟ ΦΩΣ» την οποία προτίμησαν 2 μαθητές της Α ομάδας και κανένας της Β ομάδας.


   Παρατηρούμε ότι οι μαθητές και των δύο ηλικιακών ομάδων έκαναν τις ίδιες επιλογές στις δύο πρώτες θέσεις. Η πρώτη προτίμηση των μαθητών και των δύο ηλικιακών ομάδων είναι να ακούν μουσική ,ενώ ακολουθεί το να καθίσουν μόνοι στο δωμάτιο.
  Στο μέλλον θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν έρευνες στον τομέα έκφρασης και διαχείρισης συναισθημάτων ,κυρίως στην αντιμετώπιση του θυμού σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας.
                        Καραολάνη Σοφία Α5- Καφετζή Ελένη Α5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου